یک دقیقه سکوت؛ ادای احترام شورای امنیت سازمان‌ملل به احترام رئیسی

بین‌الملل

66898
یک دقیقه سکوت؛ ادای احترام شورای امنیت سازمان‌ملل به احترام رئیسی

در ادامه واکنش شخصیت‌ها، مقامات و دولت‌های کشورهای مختلف به شهادت «آیت الله رئیسی»، رئیس جمهوری شهید ایران، برخی محافل، دولت‌ها و مجامع بین‌المللی با سکوت، به مقام ایشان ادای احترام کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، از روز گذشته و بلافاصله بعد از انتشار خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی و چند نفر دیگر از مقامات عالی دولتی و استانی جمهوری اسلامی ایران در سانحه سقوط بالگرد، بلافاصله سیلی از واکنش ها و پیام های تسلیت از گوشه و کنار جهان به سمت ایران سرازیر شد و بسیاری از سران و مقامات عالی کشورهای جهان با ارسال پیام هایی، مراتب تاسف عمیق، تسلیت و همدردی خود و مردم کشور خویش را به دولت و مردم ایران ابراز داشتند تا در این شرایط سخت، در کنار ایران باشند.


در ادامه واکنش ها، تا زمان انتشار این خبر ؛ برخی مجامع بین المللی و دولت ها ضمن ارسال پیام تسلیت، مراتب احترام خویش به مقام شهید آیت الله رئیسی را با یک دقیقه سکوت، ابراز داشتند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل جلسه روز گذشته خود را با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه شهید ایران آغاز کردند که این واکنش با خشم نه چندان غیرمنتظره نماینده رژیم صهیونیستی مواجه شد.

سفیر و نماینده دائم موزامبیک که ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (مه) برعهده دارد، در ابتدای نشست شورای امنیت درباره امنیت و صلح بین المللی گفت: «به درخواست نمایندگان روسیه، چین و الجزایر و به نمایندگی از اعضای شورای امنیت، از همه حضار می خواهم به احترام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همه سرنشینان این بالگرد که در سانحه ناگوار سقوط بالگرد جان خود را از دست دادند و برای تسلیت به دولت و مردم ایران در جای خود بایستند و یک دقیقه سکوت کنند.»

علاوه بر این، سفر و نمایندگان کشورهایی همچون ژاپن، گویان، روسیه، مالت، سوئیس و الجزایر نیز پیش از شروع سخنان خود بصورت جداگانه به دولت و ملت ایران این ضایعه را تسلیت گفتند.

ادای احترام در آژانس بین المللی انرژی اتمی به رئیس جمهوری شهید

همچنین مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای وین در محل آژانس بین المللی انرژی اتمی به نشانه ادای احترام به مقام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری شهید ایران و هیات همراه وی، یک دقیقه سکوت کردند.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اننشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای به نشانه تسلیت و ابراز همدردی به مناسبت درگذشت غم انگیز رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک دقیقه سکوت کرد».

سکوت اعضای پارلمان ارمنستان برای احترام به شهید آیت الله رئیسی

اعضای پارلمان ارمنستان نیز در آغاز جلسه روز دوشنبه خود ، با یک دقیقه سکوت، یاد شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش را گرامی داشتند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز روز گذشته در پیام تسلیتی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: اینجانب از دریافت خبر جان باختن ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری ایران و هیات همراهش بهت ‌زده شده و خواهشمندم مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس ‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان بپذیرید.

وی افزود: دولت جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت خود را در کنار مردم همسایه و کشور دوست و برادر خوب ما جمهوری اسلامی ایران می دانند.

ادای احترام سازمان بین المللی دریانوردی به مقام آیت الله رئیسی

اعضای سازمان بین المللی دریانوردی نیز روز گذشته و در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران و هیات همراه وی، یک دقیقه سکوت کردند.

این مراسم در نشست ۱۰۸ کمیته ایمنی، که از ارکان اصلی سازمان بین المللی دریانوردی به شمار می‌رود، برگزار شد.

همچنین ساعاتی پس از تایید خبر شهادت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در روز گذشته، کنفرانس دیپلماتیک سازمان جهانی مالکیت فکری در ژنو نشست روز دوشنبه خود را با یک دقیقه سکوت به نشانه ابراز همدردی با دولت و ملت ایران آغاز کرد.

رئیس برزیلی کنفرانس با اشاره به این فقدان غم انگیز اعلام کرد که در این زمان دشوار قلب ما با دولت و ملت ایران است.

در ادامه «دارن تانگ» مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی از طرف سازمان و همه کارکنان، مراتب تسلیت عمیق خود را خطاب به دولت و ملت ایران ابراز داشت و اجلاس را به یک دقیقه سکوت دعوت کرد.

همچنین، در آغاز بیست و دومین نشست کارگروه بین الدولی اجرای موثر اعلامیه دوربان و برنامه اقدام در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ (برابر با ۲۰ مه ۲۰۲۴)، کاردار گامبیا به عنوان رئیس این جلسه به منظور همدردی با مردم و دولت ایران در پی سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، یک دقیقه اعلام سکوت کرد.

سکوت در مجامع ورزشی به احترام شهید آیت الله رئیسی

در پی شهادت آیت الله رئیسی ریاست جمهوری ایران، مسئولان برگزاری مسابقات جام جهانی سپک تاکرا در مالزی به پاس احترام به ملت و دولت ایران اسلامی پیش از دیدار تیم های ملی ایران و عربستان در مرحله گروهی رقابت های دو نفره یک دقیقه سکوت اعلام کردند.

همچنین مسابقات هاکی سالنی قهرمانی آسیا روز گذشته با رقابت ایران و سنگاپور ادامه یافت و این دیدار با یک دقیقه سکوت به احترام ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط شد که در این حادثه رییس جمهور و چند نفر از همراهانش، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و سه نفر کادر پرواز از دیگر سرنشینان این بالگرد بودند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل