
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت خواستار استثنا شدن ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی از سقف سهمیه ارزی شد.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، ابهامی که طی شش ماه اخیر برای حقوق ورودی خودروهای وارداتی وجود داشت، شفاف و حل و فصل شد و به جهت تعادل بخشی به بازار و حمایت از حقوق عامه و جلوگیری از افزایش بیضابطه قیمت خودرو، تعرفه اصلاح و بهصورت پلکانی و متناسب با حجم موتور تعیین میشود.

بالاخره پس از ماهها کشمکش و نامشخص بودن وضعیت تعرفههای واردات خودرو، طبق شنیدهها و به تائید سیدحامد عاملی، معاون وزیر صمت؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کار را تمام کرد و پشت کاهش تعرفه واردات خودرو ایستاد.

در حالی که بسیاری از فعالان بازار خودرو چشمانتظار گشایش مسیر واردات بودند، اختلاف حقوقی تازهای میان دولت و مجلس، بار دیگر مسیر واردات خودرو را به چالش کشاند.

«براساس تغییرات و اصلاحات صورت گرفته، تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی، خودروهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی و خودروهای با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سیسی، مشمول کاهش تعرفه شدهاند.» به نظر میرسد همین سه خط برای توصیف این گزارش کافی باشد.

اگر روزی تعرفه واردات خودرو در ایران به صد درصد برسد، شاید بسیاری تصور کنند این تصمیم به نفع دولت و صنعت خودروسازی داخلی خواهد بود. از دیدگاه اول، شاید به نظر برسد چنین سیاستی میتواند از تولید داخل حمایت کند، چون واردات بسیار گران خواهد شد و مشتریان عملاً به سمت محصولات داخلی سوق داده میشوند.

به اذعان کارشناسان، مهمترین اقدام دولت پزشکیان و وزارت صمت در زمینه خودرو، کاهش تعرفه واردات خودرو است. با این حال صبح روز گذشته خبری در همین باره به صدر اخبار بازار خودرو رفت.