«ایران» از فروش قسطی شدن خودرو، تأثیر سامانه یکپارچه خودرو در بازار و افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو گزارش می‌دهد

کاهش قیمت خودرو ادامه دارد

صنعت

49
کاهش قیمت خودرو ادامه دارد

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره این روزهای بازار خودرو به «ایران اقتصادی» گفت: چند وقتی است که بازار خودرو از هیجان‌ها فاصله گرفته و قیمت‌ها رو به کاهش است.

سامانه یکپارچه خودرو توانست اهداف دولت سیزدهم در کنترل قیمت و توزیع متناسب خودرو را محقق و همچنین بازار خودرو را ساماندهی کند، اتفاقی که منتقدان دولت هم به آن اذعان دارند و معتقدند سیاست‌های وزارت صمت، موفقت‌آمیز بوده است. سیاست فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو، توانست دو اتفاق مهم را رقم بزند که اولین آن فروش قسطی خودرو است.

بر اساس آنچه وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده، قرار است فروش قسطی خودرو در سامانه یکپارچه میسر شود. همچنین مسیر درست عرضه و تقاضا سبب شده که خودروسازان با توجه به پیش فروش‌های صورت گرفته، بر تولید خود بیفزایند. بر اساس آخرین آمارها میزان تولید خودرو از ابتدای سال‌جاری تاکنون، 20 درصد افزایش یافته است.

از سال 97 که بازار خودرو به‌هم ریخت و قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت، خیلی‌ها تلاش کردند آرامش را به بازار خودرو برگردانند و قیمت‌ها را کنترل کنند؛ اما همواره در این حوزه ناکام بودند و حتی سیاست‌های آنها چون قرعه کشی خریداران، باعث رشد بیشتر قیمت خودرو می‌شد.

بر این اساس دولت سیزدهم که نیمه دوم سال 1400، فعالیت خود را آغاز کرد، با حجم قابل توجهی تقاضای خودرو، جهش قیمت‌ها، کاهش عرضه خودرو و معضل خودروهایی که به مرحله تجاری‌سازی نرسیده بودند، مواجه بود. با فراهم شدن زیرساخت‌ها، سامانه یکپارچه خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و توانست در مدت کوتاه اثرگذار باشد.

این مسیر از زمان وزارت فاطمی امین، وزیر سابق صمت آغاز شد و تاکنون هم ادامه داشته است. طی ماه‌های مختلف خودروسازان و مونتاژکاران محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه خودرو عرضه و مردم به صورت مستقیم خودرو خریداری کردند. عرضه خودروهای وارداتی هم به همین سبک و سیاق دنبال شده است. در آخرین به روز‌رسانی سامانه یکپارچه بنا شده هفته پیش رو خودروهای لاماری و هایما از سوی دو خودروساز، عرضه شود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره این روزهای بازار خودرو به «ایران اقتصادی» گفت: چند وقتی است که بازار خودرو از هیجان‌ها فاصله گرفته و قیمت‌ها رو به کاهش است. در حال حاضر بازار خودرو راکد است و دیگر مردم هیجان برای خرید خودرو ندارند. معمولاً در ماه‌های بهمن و اسفند به دلیل آغاز مسافرت‌ها، تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند اما با توجه به شرایط موجود و عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، بعید است که در ماه‌های پایانی سال‌جاری قیمت خودرو دستخوش تغییر شود و به سمت افزایش حرکت کند.

او افزود: قیمت خودروهای داخلی در بازار به خصوص خودروهایی که به یکباره جهش پیدا کرد، طی چند وقت اخیر حدود 30 الی 35 درصد و قیمت خودروهای مونتاژی به طور متوسط تا 53 درصد کاهش یافته است.

همچنین محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت این روزهای صنعت خودرو به «ایران اقتصادی»، گفت: سامانه یکپارچه خودرو توانست آرامش را به بازار خودرو برگرداند اما در این حوزه یک موضوع مهم وجود دارد و آن این است که باید به مرور زمان بازار بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم و کم‌کم دولت از این حوزه خارج شود. با سیاستی که وزیر صمت دنبال می‌کند، قطعاً روند تولید و فروش خودرو بر اساس عرضه و تقاضا کنترل خواهد شد.

حسین تالشی از فعالان بازار خودرو در خصوص حال و روز بازار خودرو به «ایران اقتصادی»، گفت: بازار خودرو نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و دیگر شاهد تنش در این بازار نیستیم. از سوی دیگر با فروش اقساطی خودرو توسط مونتاژکاران، اتفاق‌های مهمی در بازار خودرو در حال رخ دادن است.

یکی از این اتفاقات کاهش قیمت خودروهای کارکرده در بازار است. سامانه فروش خودرو توانست متقاضیان واقعی خرید خودرو را شناسایی کند و برای خودرودار شدن آنها، زمان بدهد. این امر سبب شد حجم گسترده‌ای از مردم دیگر برای خرید خودرو به بازار مراجعه نکنند، لذا همین امر سبب شده قیمت خودروهای کارکرده با سرعت زیادی کاهشی شود.

موضوع مهم دیگری که در بازار خودرو رخ داده، فروش اقساطی خودرو توسط نمایشگاه داران است. از آنجا که بازار خودرو دچار رکود شده و خیلی از سفته بازان متضرر شدند، می‌خواهند از طریق فروش اقساطی بخشی از پول خود را برگردانند.

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز خبرهای خوشی برای مردم داشته است. او گفت: دو عارضه مزمن در بازار خودرو کشور در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود که اولی کاهش تولید خودروسازان به کمتر از یک میلیون دستگاه و دومی تولید خودرو‌های ناقص بود. امسال همانند پارسال افزایش تولیدخودرو کامل را خواهیم داشت و از سوی دیگر با کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو مواجه هستیم. به طور متوسط قیمت بازار خودرو‌های تولید داخل، از ابتدای سال، حدود ۲۸ درصد و قیمت خودرو‌های مونتاژی حدود ۴۸ درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نشان می‌دهد که با خارج شدن خودرو از کالای سرمایه‌ای در غالب خودرو‌ها با ریزش تقاضا مواجه بوده‌ایم، به گونه‌ای که در برخی خودروسازان کمتر از ۱۰درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه کردند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودرو‌ها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۰ درصد بوده است؛ بنابراین از این پس شاهد شکل‌گیری عرضه بر مبنای فروش اقساطی خودرو‌ها نیز خواهیم بود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است. به خصوص با تأکیدات وزیر صمت استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو مانند برقی‌سازی و اتصال پذیری می‌تواند زمینه ساز تحولی در صنعت خودرو کشور باشد.

او افزود: از سوی دیگر تغییر قواعد صنعت خودرو کشور با آسیب شناسی این صنعت در سالیان گذشته و از طریق تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودرو آغاز شده که هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال جمع‌بندی است. بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده در صنعت خودرو در دولت سیزدهم و طرح‌های پیش رو، نشان از چشم‌انداز روشنی برای این صنعت مهم و تأثیرگذار خواهد بود؛ به طوری‌که با غلبه بر بحران‌ها و مسائل کوتاه مدت، اجرای طرح‌های تحولی می‌تواند توسعه پایدار این صنعت را در پی داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال حدود ۷۴۲ هزار دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۶۲۱ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. در مدت یاد شده ۱۰۷ هزار دستگاه خودرو وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۴۳ درصد رشد برخوردار بوده است.

او ادامه داد: علاوه بر این، در هشت ماه امسال حدود ۲ هزار و 300 دستگاه خودرو ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. تولید حدود ۲۵ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۲۶ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. در مدت یاد شده ۳۹۴ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش یافته است.در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ درصد بوده است.

به اذعان کارشناسان، دولت سیزدهم در مهار قیمت و تنظیم بازار خودرو موفق عمل کرده و همین امر نویدبخش روزهای بهتر برای بازار خودرو است به خصوص اینکه بزودی، روند واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده تسریع می‌شود. به هر ترتیب اتفاقی که در حوزه خودرو به‌واسطه تصمیم‌های سیدرضا فاطمی امین وزیر سابق صمت و حمایت‌های رئیس‌جمهور رقم خورد و نمایندگان مجلس به آن توجهی نکردند، باعث شد بازار خودرو دیگر برای سودجویان جذاب نباشد.
 
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار صنعت