قدرت روشنگری وعده صادق

فرهنگ

63327
قدرت روشنگری وعده صادق

معترضی طرح نور را با عملیات وعده صادق اینطور پیوند زده که: «فناوری موشک آن بود که در آسمان تل‌آویو دیده شد و الهیاتِ موشک آن است که در خیابان‌های تهران شاهدیم. این هردو (فناوری و الهیات) را در پیوست و امتداد هم باید دید و فهم و تفسیر کرد». به زعم وی این دو عملیات خروجی یک سیستم حکمرانی است.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، معترضی طرح نور را با عملیات وعده صادق اینطور پیوند زده که: «فناوری موشک آن بود که در آسمان تل‌آویو دیده شد و الهیاتِ موشک آن است که در خیابان‌های تهران شاهدیم. این هردو (فناوری و الهیات) را در پیوست و امتداد هم باید دید و فهم و تفسیر کرد». به زعم وی این دو عملیات خروجی یک سیستم حکمرانی است.
البته فناوری موشک وعده صادق در آسمان تل‌آویو دیده نشد بلکه در آسمان پایگاه‌های جاسوسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس دیده شد. بگذریم که در غیرنظامی بودن تل‌آویو تردیدهایی وجود دارد.
پیش‌تر در یادداشتی عرض کردم که نباید بازتاب عملیات وعده صادق را محدود به دستاوردهای نظامی و امنیتی کرد بلکه آثار آن فراتر از این است و حوزه‌های معرفتی را نیز در بر می‌گیرد.
چنانکه یک نمونه آن جمله‌ای است که در بالا نقل کردیم.
سالیان درازی است که گفتمان اسلام سیاسی می‌کوشد به بزرگ و کوچک روشنفکر وطنی این مطلب را بفهماند که فناوری و ایدئولوژی (بخوانید فناوری و الهیات) در پیوست و امتداد هم هستند. هر موشکی منضم با الهیات است. موشک‌هایی که در دو جنگ جهانی در آسمان شهرهای اروپایی دیده شدند، در پیوست با الهیات سیاسی فاشیسم، لیبرالیسم و کمونیسم بودند.
پرتاب دو بمب اتمی بر سر مردم بی‌دفاع دو شهر ژاپنی در پیوست با الهیات سیاسی لیبرالیسم بود و همینطور در ویتنام و عراق و سوریه و لبنان و یمن.
همچنین آن مدالی که فرمانده ناو جنگی امریکایی به‌خاطر پرتاب موشک به هواپیمای مسافربری ایران دریافت کرد، ریشه در همین الهیات سیاسی لیبرالیسم دارد.
الهیات فناوری موشک‌های امریکایی و انگلیسی را که توسط نظامیان صهیونیست بر سر مردم مظلوم غزه ریخته می‌شود، باید در دانشگاه‌های امریکایی مشاهده کرد که چگونه دانشجویان معترض به جنایات صهیونیست‌ها توسط پلیس سرکوب و دستگیر می‌شوند.
آن موشک و این سرکوب، هر دو خروجی حکمرانی لیبرالیسم سیاسی است و باید هر دو را در امتداد و پیوست با هم دید و فهم و تفسیر کرد. این واقعیتی است که غربگرایان وطنی تا پیش از عملیات وعده صادق مایل به فهم و درک آن نبودند و همواره از پذیرفتن آن طفره می‌رفتند تا اینکه وعده صادق اتفاق افتاد و این جماعت را متوجه ساخت که فناوری و الهیات در امتداد و پیوست با هم هستند و به سختی می‌توان این دو را از هم جدا کرد.
اما دلیل اینکه چرا این جماعت با دیدن موشک‌های وعده صادق بر آسمان رژیم غاصب صهیونیستی متوجه چنین پیوست و امتدادی شدند و نه با موشک‌های امریکایی صهیونیستی، خیلی روشن است چون موشک‌های وعده صادق قدرت روشنگری دارند و می‌توانند خواب‌زده‌ها را از غفلت عدم پیوست میان فناوری و الهیات نجات دهند.
با این وصف، گمان نمی‌رود که جماعت خودتحقیر وطنی مایل باشند این فهم صادق را در جای درست به کار بندند. آنان هرگز پیوست و امتداد میان موشک‌های امریکایی ریخته شده بر سر مردم بی‌گناه غزه با سرکوب دانشگاهیان امریکا را اذعان نخواهند کرد. چون می‌دانند که با چنین اعترافی، الهیات سیاسی لیبرالیسم فرو می‌ریزد و بی‌اعتبار می‌شود.
 

داوود مهدوی‌زادگان
پژوهشگر
حوزه فقه و علوم سیاسی


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ