انتقاد تولیدکنندگان سموم از تعرفه‌های وارداتی/۷۰ درصد سموم مورد نیاز تولید داخل است

کشاورزی

114
انتقاد تولیدکنندگان سموم از تعرفه‌های وارداتی/۷۰ درصد سموم مورد نیاز تولید داخل است

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: تعرفه واردات مواد اولیه سموم و تکنیکال آنها با آماده مصرف‌ها، یکی است و همین امر باعث شده که تولیدکنندگان به واردات تمایل داشته باشند.

مسعود گیل‌آبادی در نشست بررسی چالش‌های تولید کود و سم کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات مواد اولیه سموم و تکنیکال آنها با آماده مصرف‌ها یکی است، گفت: در هیچ جای دنیا و در هیچ کالایی در کشور چنین چیزی وجود ندارند و به دلیل عدم حمایت از تولیدکننده داخلی بسیاری از تولیدکنندگان علاقمند به واردات شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر تعرفه، به واردات سمومی که در داخل کشور تولید می‌شوند نیز انتقاد داریم و معتقدیم باید از ورود آنها به کشور جلوگیری شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: در کود هم شرایط به همین صورت است ضمن اینکه صادرات برای آنها ممنوع است.

وی تصریح کرد: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم که از تولید داخل حمایت کنند. باید در تدارک نهاده دستمان باز باشد تا بتوانیم رقابت کنیم. وزارت جهاد می‌داند که اگر سموم و آفت‌کش‌ها به موقع تدارک نشود و مبارزه انجام نشود، حداقل ۴۰ درصد محصولات کشاورزی افت خواهند کرد.

گیل‌آبادی در ادامه گفت: کیفیت محصولات داخلی کاملا مشخص است و سازمان حفظ نباتات نیز بر آن نظارت دارد. همچنین هر شرکتی آزمایشگاه مختص به خود را دارد و تکنیکال‌های وارداتی را بررسی می‌کند. شرکت‌ها اگر نتوانند کشاورزان را با تولید خوب راضی کنند، در درجه اول خودشان متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت تخصیص ارز عادلانه نیست، تاکید کرد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به تولید داخل و فقط به تکنیکال و همچنین کل سموم آماده مصرف داده می‌شود. یعنی مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی مقدار کمی ارز دریافت می کند و مابقی با نرخ ارز آزاد از بازار داخل تامین می شود ولی واردات کلا ارز ترجیحی  دریافت می کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: ۳۰ درصد سموم مورد نیاز کشور وارداتی و ۷۰ درصد تولید داخل است ولی با توجه به تخصیص ارز سهم واردات در حال افزایش است.

باید به کیفیت سموم تولید داخل توجه کنیم

مریم جلیلی در نشست بررسی چالش‌های تولید سموم و کود کشاورزی با بیان اینکه از دغدغه تولیدکنندگان سم و کود کشاورزی اطلاع داریم،‌ گفت: همانطور که همواره بر تولید داخل تاکید شده، ما هم همواره از این قاعده مستثنی نیستیم و تمایل داریم که اشتغالزایی در کشور خودمان باشد و محصولات ایرانی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر توجه به تولید داخل باید به کیفیت محصولات داخلی نیز توجه کنیم. تولیدات ما باید با کیفیت مطلوبی عرضه شوند تا بتوانیم آنها را حتی در بازارهای جهانی ارائه کنیم.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: مشکلات تولیدکنندگان را  بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این نشست ابوالقاسم مرادی - معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات نیز گفت: بعد از انقلاب اسلامی، اولین هدفمندی یارانه‌ها در بخش سموم اتفاق افتاد و در سال‌های ۸۵ و ۸۶، ۴۰ میلیارد تومان یارانه سم حذف و در بخش‌ها خرید خدمات کارشناسی، کنترل غیر شیمیایی، بحث‌های آموزشی و مواد بیولوژیک  وارد بخش کشاورزی شد.

وی افزود: ۱۰۲ شرکت دارای پروانه فرمولاتور داخلی داریم که ۵۸ شرکت آن فعال هستند. ۱۵۸ قلم سم تولید داخل و ۱۸۸ قلم سم آماده مصرف در کشور داریم. تعداد اندکی سموم نیز در داخل کشور تولید نمی‌شود و نیاز است که وارد شود ولی باید ارز آن مدیریت شود.

مرادی تصریح کرد: به طور کل ۶۸۷ قلم سم در سبد آفت‌کش‌های کشور موجود است که ۲۳۵ قلم آن مصرف عام دارد و مابقی یا نیاز نیست یا در داخل تولید نمی ‌شود. 

به گفته وی در اروپا ۴۵۰ ماده موثره  و در کشور نیز ۳۹۶ ماده موثره موجود است که از آنها سموم تولید می شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در پایان گفت: حفظ سلامت محصولات از وظایف این سازمان است و در سند امنیت غذایی نیز بر آن تاکیده شده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار کشاورزی