«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

«انرژی‌های تجدیدپذیر» سرمایه‌گذاری هدف‌مند دولت در حوزه انرژی

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

64412
«انرژی‌های تجدیدپذیر» سرمایه‌گذاری هدف‌مند دولت در حوزه انرژی

همزمان با چرخش نوع تامین انرژی در جهان و حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر دولت سیزدهم گام های بلندی را برای ایجاد بسترهای لازم در بهره مندی از این نوع انرژی و تامین برق کشور برداشته است.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: آمارهای جدید جهانی حکایت از کوچ بسیاری از کشورها از سوخت فسیلی به سمت استفاده از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر دارد. آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر (IRENA)اعلام کرده اند کشورهایی همچون جمهوری دموکراتیک کنگو، آلبانی، اتیوپی، بوتان، ایسلند، نپال و نهایتا پاراگوئه کشورهایی هستند که بیش از ۹۹ درصد از برق مصرفی خود را با بهره گیری از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر تامین می کنند.

همچنین در لیست این آمار علاوه بر این هفت کشور اسامی ۴۰ کشور دیگر‌  نیز دیده می شود که توانسته اند در سال های ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۲، ۵۰ درصد برق مصرفی خود را با بهره گیری از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند.

با تکیه بر همین آمار و حرکت روز افزون جهانی برای استفاده از این ظرفیت بی انتها در حوزه انرژی می توان به جرات گفت که استفاده از این فرصت نه تنها یک پیشنهاد بلکه ضرورتی است که بهره نبردن از آن می تواند زمینه ساز عقب ماندن کشور از چرخه اقتصاد جهانی را به همراه داشته باشد. موید این موضوع را می توان در میزان حجم استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق در نیروگاه های حرارتی یافت.

امکان تامین ۷۰ درصد برق کشور از طریق انرژی های تجدیدپذیر

بر اساس آمار اکنون ۸۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های کشور در تولید برق است که عموما این ظرفیت تماما در زمان پیک مصرف مورد استفاده قرار می گیرد و گاها به دلیل حجم بالای بار زمینه ساز ایجاد فشار مضاعف و یا قطعی برق در برخی از بخش ها می شود.

آنطور که کارشناسان اذعان دارند می توان با استفاده از ظرفیت نیروگاه های خورشیدی ۷۰ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین کرد بدون اینکه سوختی مورد مصرف قرار گیرد و یا آبی مصرف شود.  پیش بینی ها حکایت از آن دارد در صورتی که یک هزار مگاوات تولید برق از طریق نیروگاه تجدیدپذیر در کشور صورت گیرد صرف جویی قابل توجهی در حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۲.۸ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه صورت گرفته و نهایتا ۳.۷ میلیون تن گاز گلخانه ای کمتر به اتمسفر کشور تزریق می شود.

علاوه بر مزیت های فوق توجه به این آمار که ۱۲ میلیون فرصت شغلی پایدار در پی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در جهان ایجاد شده است قابل توجه است که سهم ایران از این رقم تا کنون ۴۰ هزار فرصت شغلی بوده و در صورت گسترش استفاده از این ظرفیت می توان توقع داشت که سهم بالاتری از سبد اشتغال را به خود اختصاص دهد.

پیش بینی تامین ۱۰ هزار مگاوات از انرژی های تجدیدپذیر

با توجه به ضرورت های توجه به انرژی های تجدید پذیر و درک جایگاه آن در حل موضوع ناترازی انرژی در کشور دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی آغاز کار خود به دنبال توسعه این مهم در کشور بر آمد به گونه ای که علی ‌اکبر محرابیان وزیر نیرو از همت دولت برای تولید ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها و اضافه شدن آن به سبد تولید برق کشور خبر داده بود، رقمی که تامین ۱۰ هزار مگاوات آن بر دوش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گذاشته شده بود.

بر اساس تاکید وزیر نیرو و مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران قرار شد که در بازه زمانی ۴ ساله و با کمک بخش خصوصی این میزان تولید برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر تحقق یابد. آنطور که وزارت نیرو اعلام کرده است طی دو سال گذشته موضوعاتی همچون تعیین قیمت، سیاست‌گذاری و اخذ مجوز برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به انجام رسیده و از سوی شورای اقتصاد سه بسته برای این مهم در نظر گرفته شده است که این یعنی گام بلند دولت برای استفاده از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر.

با توجه به این توضیحات می توان انتظار داشت که ریل گذاری های صورت گرفته در بخش انرژی های تجدیدپذیر و با توجه به ظرفیت های موجود در انرژی خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی در کشور تحقق وعده تولید ۱۰ هزار مگاوات تا پایان دولت سیزدهم میسر خواهد شد.

استفاده از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر ضرورتی اجتناب ناپذیر در پیش روی کشور است چرا که تامین انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی دارای محدودیت زمانی است و روزی این منابع به پایان خواهند رسید و از هم اکنون باید برای آن روز برنامه ریزی لازم را در دستور کار داشت.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد