«ایران آنلاین» بررسی کرد؛

«اقتصاد» شاه‌رگ آسیب پذیری صهیونیست‌ها

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

65748
«اقتصاد» شاه‌رگ آسیب پذیری صهیونیست‌ها

«اقتصاد» شاه‌رگ حیاتی صهیونیست ها است که کشورهای مسلمان می توانند با استفاده از آن و قطع روابط تجاری خود با اشغالگران قدس ضربه ای سخت بر پیکر بی جان این رژیم وارد کنند.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه وقایعی را به ثبت رسانده که کمتر مانند آن در تاریخ مشاهده شده است. این وقایع در شرایطی در حال رخداد است که بخش عمده ای از کشورهای مسلمان چشمان خود را بر روی این جنایات بسته و رویکردی منفعلانه اتخاذ کرده اند.

این در حالی است که شریان اقتصادی صهیونیست ها از دل کشورهای عربی می گذرد و نبض تبادلات دو سویه بازار مصرف و واردات در اختیار کشورهای مسلمان است اما همچنان با وجود شقاومت های صورت گرفته از سوی این رژیم مرزهای کشورهای منطقه به سوی اسرائیلی ها باز بوده و با چراغ سبز دولت های عربی چرخ اقتصاد تنها رژیم آپارتایت جهان در حال چرخیدن است.

طی روزهای گذشته بعد از ماه ها سکوت عملی در بین کشورهای مسلمان و به ویژه کشورهای عربی نهایتا ترکیه پیشگام شد و با حکم رجب طیب اردغان رئیس جمهور این کشور مبادلات تجاری با صهیونیست ها ممنوع اعلام شد. این اقدام ترکیه که یعنی چشم پوشاندن بر تبادل مالی حدود ۷ میلیارد دلار مبادله سالانه که شک بزرگی برای اقتصاد اسرائیل به حساب می اید. ترکیه بعد از چین، آلمان و آمریکا چهارمین شریک تجاری صهیونیست ها بوده که خلع حضور آن زمینه ساز ایجاد انباشت نیاز در بازار و عدم تامین کالاهای مورد مصرف ساکنان اراضی اشغالی خواهد شد. از سوی دیگر آورده مالی حاصل از صادرات کالا به ترکیه دیگر در سبد اسرائیلی ها قرار نخواهد گرفت و همین موضوع باعث خواهد شد تا بازی دو سر سوخت در اقتصاد این کشور رقم بخورد.

به نظر می رسد با پیش قدم شدن ترکیه در قطع روابط اقتصادی با اسرائیل باید منتظر بود تا موج جدیدی از هجمه اقتصادی توسط کشورهای مسلمان بر علیه صهیونیست ها شکل بگیرد. آن هم در جبهه ای که اسرائیلی ها از قوت آن بسیار صحبت به میان آورده اند مانند توانمندی دفاعیشان که با عملیات وعده صادق دیوار بلند و کاذبش فرو ریخت و امروز بیش از گذشته در تیر رس موشک های جبهه مقاومت قرار گرفته است.

باید بر این نکته تاکید کرد که شکل گیری این جبهه واحد اقتصادی در کشورهای اسلامی می تواند زمینه ساز رشد جایگاه سیاسی این کشورها در جهان و نمایش میزان تاثیرگذاری مسلمانان بر معادلات منطقه ای و جهانی باشد. یقینا مواجهه با رژیم صهیونیستی که هم اکنون از نظر نظامی و اقتصادی روندی فرسایشی را در پیش روی خود دارد، نیازمند استفاده از ظرفیت های موجود در جبهه های مختلف است و نمی توان تنها عملیات نظامی ایران علیه آنان را پاسخگوی نسل کشی صورت گرفته در جامعه اسلامی دانست و دیگر کشورهای مسلمان را بدون پذیرش مسئولیت در حال ادامه مراودات اقتصادی با صهیونیست ها مشاهده کرد.

به هر صورت طی هفت ماه گذشته رژیم صهیونیستی علاوه بر حوزه نظامی روزهای بسیار سخت و نزولی را در اقتصاد در حال تجربه است به گونه ای که در کنار سقوط ارزش شکل (پول رایج اسرائیل) بخش قابل توجهی از درآمدهای خود در حوزه گردشگری را از دست داده و کشاورزی، صنعت و انرژی آن به مسیری بن بست رسیده است. حالا وقت آن رسیده که کشورهای اسلامی از دیوار ترس رو در رویی اقتصادی با اسرائیلی ها عبور کرده و شاه‌رگ حیاتی این رژیم را در اختیار گرفته و نفس های آن را به شماره بیاندازند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد