«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

همستر از رویا تا واقعیت / پروژه جدید ارزهای دیجیتال راه نات کوین را در پیش می‌گیرد؟

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

69066
همستر از رویا تا واقعیت / پروژه جدید ارزهای دیجیتال راه نات کوین را در پیش می‌گیرد؟

تب بازی همستر در جامعه این روزها بسیار فراگیر شده و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد آن چیزی به گوشش نخورده باشد تا جایی که بسیاری به امید پولدار شدن وارد این بازی می‌شوند اما آیا این اتفاق در واقعیت هم رخ خواهد داد؟

گروه اقتصادی ایران آنلاین: بسیاری این‌روزها فکر و ذهنشان یک بازی تلگرامی است و ضربه‌هایی که به امید پولدار شدن به شکم یک موش کوچک وارد می‌کنند.

تب بازی همستر در جامعه بسیار فراگیر شده و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد آن چیزی به گوشش نخورده باشد.

عضو شدن‌های گاه و بی‌گاه دوستان و آشنایان در تلگرام، پیام‌های تبلیغاتی و آموزش‌هایی که در این باره در فضای مجازی وجود دارد نشان می‌دهد که موضوع کاملا جدی است و خیلی‌ها به آن به‌عنوان منبعی برای کسب درآمد نگاه می‌کنند.

ابتدا که عضوش می‌شوی گویی وارد یک بازی جذاب شده‌ای همه چیز شاید بیشتر شبیه یک شوخی باشد اما کم کم که می‌گذرد به آن اعتیاد پیدا می‌کنی و دوست داری وقت بیشتری برایش صرف کنی.

با این وجود اما ابهامات بسیار زیادی در مورد بازی همستر و خطرات احتمالی که می‌تواند کاربران را تهدید کند، وجود دارد. اول اینکه مشخص نیست این بازی تا چه میزان به اطلاعات شخصی افراد دسترسی دارد. دیگر اینکه آیا واقعا قرار است از راه این بازی کسب درآمد کرد؟

لزوم رعایت نکات امنیتی قبل از انجام بازی همستر

در همین رابطه، خدایار سعید وزیری کارشناس ارز دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین درباره پروژه همستر اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که بازی همستر نه یک بازی خطرناک است و نه طبق تصور عده‌ای قرار است آنقدر پولساز باشد که برایش طولانی مدت زمان اختصاص می‌دهند.

وی افزود: همستر بخشی از بازار ارزهای دیجیتال است؛ زمانی که ارزهای دیجیتال توسعه پیدا کرد بسیاری از پروژه‌هایی که قرار بود در بستر بلاک چین توسعه پیدا کنند و ارز یا توکن مخصوص خود را داشته باشند برای اینکه بتوانند خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنند عنوان می‌کردند که اگر مردم بتوانند به دیده شدن بهتر آن پروژه کمک کنند یا ویدئوهای مخصوص آن پروژه ر ابه افراد بیشتری معرفی کنند از توکن خود بین افراد توزیع خواهند کرد؛ اگر پروژه موفق بود و توکن ارزش پیدا کرد که فرد سود کرده‌ در غیر این صورت پروژه شکست خورده است.

سعیدوزیری با اشاره به سوددهی پروژه نات کوین گفت: بعد از اینکه نات کوین توانست برای کاربرانش سوددهی خوبی داشته باشد برخی از این موضوع نگرانند که از غافله عقب بمانند برای همین همستر این روزها مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است در حالی که همستر یکی از صد‌ها پروژه‌ای است که ممکن است کلاهبرداری باشد و هیچ سودی به کاربرانش ندهد و یا اینکه همچون نات کوین عمل کرده و دویست یا سیصد دلار به کاربرانش ارائه دهد، اما هنوز چیزی مشخص نیست.

کارشناس ارز دیجیتال همچنین به خطرات احتمالی که پروژه همستر می‌تواند داشته باشد، اشاره کرد و گفت: حتما باید یک سری نکات را هنگام انجام این بازی رعایت کرد؛ مثلا اگر از قبل ارز دیجیتال خریده و مقداری از آن را در والت خود داشته باشید امکان هک وجود دارد و باید حتما مراقب بود و بهتر است این ربات را به والتی وصل کنند که در آن هیچ گونه دارایی ندارند که اگر قرار بود هک شوند هیچ آسیب مالی به آنها وارد نشود، اما اگر برای اولین بار اقدام به چنین کاری می‌کنید مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: خطر دوم بحث اطلاعات موجود در گوشی است که ممکن است این بازی اطلاعات خام گوشی را به سرقت ببرد اما از آنجایی که هنوز اطلاعات خاصی در مورد همستر وجود ندارد، نمی‌توان به قطعیت در مورد آن اظهار نظر کرد.

هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار همستر است

سروش نیکزاد دیگر کارشناس حوزه ارز دیجیتال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین اظهار کرد: بازی همستر ممکن است موجب پولدار شدن و یا هک اطلاعات افراد شود، اما نکته ای که وجود دارد این است که فارغ از اینکه همستر موفق باشد یا ناموفق؛ باید عنوان کرد پروژه‌هایی از این دست بازی‌های نسل آینده هستند، یعنی اتفاقاتی که از شبکه های اجتماعی رخ می‌دهند و افراد با دارایی‌های بلاک‌چینی سرمایه خود را جابجا می‌کنند و با تعاملات اجتماعی وارد آن می‌شوند.

وی افزود: پروژه‌هایی همچون همستر و یا حتی نات کوین که چندی پیش عرضه شد، هنوز در ابتدای راه هستند و مشخص نیست که سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود و تنها چیزی که می‌توان درباره آنها گفت این است که حتما برای انجام این بازی اقدامات امنیتی لازم از قبیل تایید دو مرحله ای تلگرام را فعال کنند.

نیکزاد با اشاره به خطرات احتمالی در مورد بازی همستر نیز عنوان کرد: نکته امنیتی که وجود دارد والت‌های کاربران ایرانی که به صورت پیش‌فرض اپلیکیشن به اکانت تلگرام وصل هستند زمانی که تون‌های تلگرام داخل آنها می‌رود برای تراکنش کردن در برخی صرافی‌ها به مشکل برخورد کرده‌اند چون در ایران مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرد لذا باید از تنها والتی که در حال حاضر در ایران پشتیبانی می‌شود یعنی تون کیپر (tonkeeper) استفاده کرد.

کارشناس حوزه ارز دیجیتال در پایان تاکید کرد: اگر کاربران به عنوان یک سرگرمی یا یک تجربه برای ورود به بازی‌های نسل جدید به همستر نگاه می‌کنند توصیه می‌شود که آن را بازی کنند اما اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی آن را دارند باید حتما اصول سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرند.

به گزارش ایران آنلاین، فارغ از اینکه همستر موجب کسب درآمد شود یا اینکه تنها یک بازی ساده باشد بهتر است کاربران همه نکات امنیتی را هنگام انجام این بازی رعایت کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد