سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: بررسی میزان مصرف و سهم سوختگیری بنزین بهنرخ آزاد و دولتی نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان میدهد تمایل مردم به مصرف بنزین با نرخ آزاد افزایش چشمگیر داشته و در برخی ایام و شهرها تا حدود ۳۰درصد با رشد همراه است.
در شرایطی که ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بنزین در منطقه شناخته میشود و با در اختیار داشتن منابع عظیم نفت و میعانات گازی و پالایشگاههای پتروشیمیایی بزرگی مانند ستاره خلیج فارس، توانایی تولید قابلتوجهی دارد، اما متأسفانه امروز به واردکننده بنزین تبدیل شدهایم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه تهران از آغاز عرضه بنزین سوپر در جایگاههای عرضه در تهران خبر داد و گفت: عرضه بنزین سوپر در تهران که وابسته به تحویل آن از سوی پالایشگاههای مربوطه به ماست، حداقل تا ۳ یا ۴ روز آینده ادامهدار خواهد بود.
سهمیه ۶۰ لیتری بنزین مهر ۱۴۰۳ خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری، ساعت صفر بامداد یکشنبه (اول مهر) به کارتهای هوشمند سوخت شخصی واریز میشود.
بنزین مسألهای است که به صورت همزمان به دولت و ملت مرتبط است و بدون حضور یا دخالت یکی از دو ضلع ماجرا، هر تلاشی برای حل مسأله بنزین ناکام خواهد ماند؛ تجربه ۳۰ سال گذشته مؤید این ادعاست. اساساً مروری بر ۳۰ سال گذشته نشان میدهد، بنزین مسألهای است که در طول زمان تداوم یافته است. راهحلهای مقطعی، اغلب مانند یک مُسکن عمل کرده، اما پس از مدتی، ناترازی قیمتی یا ناترازی تولید و مصرف به صورت حادتری بروز کرده است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: به سیستم توزیع بنزین کشور حمله شد و ضربه خورد؛ حمله سال دوم هم عین سال اول بود؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟
تعطیلات روزهای پایانی ماه صفر در هفته گذشته، میزان سفر به مناطق مختلف کشورمان را بویژه در شهرهای شمالی با آمار چند میلیونی روبهرو ساخت. ترافیک سنگین جادهها باعث نرسیدن حاملهای بنزین وغیرفعال شدن مقطعی برخی جایگاههای سوخترسانی درمسیرهای شمالی کشورمان شد و این موضوع تعطیلی چند ساعته تعدادی پمپ بنزین را نیز به همراه داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تعطیلی برخی جایگاهها در گیلان و غرب مازندران را تعطیلی ساعتی اعلام کرد و گفت: یک نفتکشی که مسیری را در حالت عادی دو ساعته طی میکرده، ۹ ساعت در راه بوده و این موجب شده بنزین با تأخیر به برخی جایگاهها برسد.
جامعه نسبت به هر خبری درباره بنزین حساس است، بویژه اگر این خبر به رئیسجمهور منتسب باشد. به دلیل همین حساسیت، هر اظهارنظر، اتفاق یا گفتوگویی درباره بنزین و سازکارهای اقتصادی قیمتگذاری آن، بسیار مورد توجه مردم قرار میگیرد. نمونه جدید این توجه فراگیر، درباره یک ویدیوی کوتاه از رئیسجمهور رخ داد. کل این ویدیو ۵۷ثانیه و مربوط به جلسه تودیع و معارفه وزیر اقتصاد است.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ میزان مصرف ۳۸ تا ۴۰ درصد رشد داشته است.
معاون وزیر نفت گفت: تغییر ساعات اداری موجب افزایش ۱۱ درصدی بنزین در سطح تهران و افزایش ۶ درصدی بنزین در سطح کشور شده بود.
کارشناس انرژی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به ۲۵ هزار تومان تنها موجب افزایش تورم خواهد شد، عنوان کرد: این حرف از روی ناپختگی بیان شده ، چرا که جامعه آمادگی پذیرش چنین افزایش قیمتی را ندارد.
کارشناس انرژی با بیان اینکه بهینهسازی مصرف بنزین باید با یک روش منطقی صورت بگیرد، عنوان کرد: نباید با افزایش ۲۵ هزارتومانی قیمت بنزین به زندگی مردم جامعه شوک وارد کرد.
اظهارنظر اعضای ارشد ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره قیمت بنزین، واکنشهایی را به دنبال داشت.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین تیرماه خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری، ساعت صفر بامداد جمعه (یکم تیر) در کارتهای هوشمند سوخت شخصی شارژ شد.
فرق ندارد زاهدان باشیم یا سراوان، زابل، چابهار، ایرانشهر یا خاش؛ به هرحال باید معطلی حداقل سه ساعت در صفهای طولانی جایگاههای سوخت را به جان خرید. ماجرای صفهای طولانی سوختگیری در سیستان و بلوچستان قصه جدیدی نیست اما در یک سال اخیر با اقدامات انجام شده مسئولان این حوزه این معضل تا حدی برطرف شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه هماکنون ۹۴ درصد مردم کمتر از ۱۶۰ لیتر در ماه مصرف بنزین دارند، گفت: میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در سال جاری ۸ میلیون لیتر افزایش یافته که عدد بسیار بزرگی است.
تولید بنزین از متانول نسبت به ساخت پتروپالایشگاه، مدت زمان بهرهبرداری را به یکچهارم و هزینه سرمایهگذاری را به یکدهم کاهش میدهد و سناریوی بهینهتری برای رفع ناترازی بنزین از مسیر افزایش عرضه است.