
ترکیه قصد دارد طبق برنامه سالانه ریاست جمهوری ۲۰۲۶، سال آینده تحت تاثیر گسترش حضور در بازارهای جهانی و تسریع تحول سبز و دیجیتال، رکورد جدیدی در صادرات خودرو ثبت کند.

روز پنجشنبه عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی آمار عجیبی از تصادفات رانندگی اعلام کرد. آماری که میتواند دوباره نگاهها را به سمت افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل و ایجاد رقابت در این بازار جلب کند.

پس از ماهها انتظار و گمانهزنی، پرونده واردات خودرو به کشور بار دیگر در مرحله بررسیهای نهایی قرار گرفته است.

شهریورماه بود که مراحل واردات خودرو با کارت اقامت برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، اعلام شد. متقاضیان در ابتدا باید به سامانه میخک (mikhak.mfa.gov.ir) مراجعه کرده و اطلاعات اولیه خودشان را ثبت نمایند.

میتسوبیشی اکلیپس کراس یکی از کراساوورهای محبوب ژاپنی است که برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ در ایران معرفی شد، اما به دلیل ممنوعیت واردات عرضه آن متوقف شد.

بازار خودرو در هفتههای اخیر بار دیگر با شوک قیمتی مواجه شده است. پس از ماهها تعادل نسبی در معاملات، قیمتها در تمامی بخشها از خودروهای وارداتی تا مونتاژی و داخلی روند صعودی به خود گرفتهاند.

زوتی دیال ۵ یک خودروی وارداتی است که با اقبال خوبی هم مواجه نشده است. از روزی که این خودرو با شرکت پارسخودرو به ایران آمد، با استقبال چندانی مواجه نشد.

روز گذشته قرعهکشی دومین دوره عرضه خودروهای وارداتی انجام شد. در این دوره دو خودروی وارداتی زوتی DL۵ با قیمت در مبادی ورودی ۸۲۶ میلیون تومان به صورت قیمت قطعی و چانگان CS۵۵ پلاس با قیمت علیالحساب یک میلیارد و۷۸۳ میلیون تومان عرضه شده است.

از امروز مسدودی حساب متقاضیان شرکت در طرح فروش خودروهای وارداتی، رفع شد و متقاضیان میتوانند مبالغ بلوکه شده در حساب خود را برداشت کنند.

ثبت نام در سامانه تخصیص خودروهای وارداتی در حالی آغاز شد که تنها ۲ مدل خودروی خارجی و توسط یک شرکت خودروساز عرضه شده است.

بازار خودروهای وارداتی با نوسانات عجیب مواجه است؛ سوزوکی جیمنی در ۲۳ مهرماه شاهد جهش ۴۰۰ میلیون تومانی بود و به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید، اما روز بعد با کاهش ۳۴۰ میلیونی مواجه شد؛ این در حالی است که قیمت شرکتی آن ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان است. ام جی ۴ev نیز با جهش ۳۰۰ میلیونی در یک روز، این آشفتگی قیمتی را تأیید کرد.

برند جیلی به عنوان یکی از خودروسازان نوظهور چین، مسیر رشد سریعی را طی کرده و با تولید بیش از ۲.۷ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳، جایگاه خود را در بازار جهانی تثبیت کرده است. با بازگشت واردات خودرو به ایران، نام این برند بار دیگر در میان مصرفکنندگان ایرانی مطرح شده است، هرچند تجربه خدمات پس از فروش همچنان چالشبرانگیز باقی مانده است.

در چند وقت اخیر شاهد تجمعات برخی خریداران محصولات وارداتی بودهایم. تا به حال برخی خریداران از تأخیر در تحویل محصولات شکایت داشتند اما این بار یک مورد جدید و عجیب به وجود آمده است؛ یک شرکت واردکننده خصوصی، یک مدل خودرو (کیا k۵) را به نام فولآپشن به متقاضیان پیشفروش کرده اما ظاهراً طبق شواهد تعداد قابلتوجهی از این محصول کمآپشن وارد شده است.

از ابتدای هفته تا روز سهشنبه بازار خودرو در چالش به سر میبرد. در ابتدا قیمت خودروهای وارداتی و داخلی افزایش یافت و بعد از آن هم ماجرای افزایش قیمت به خودروهای مونتاژی رسید. اما با گذشت چند روز بالاخره در میانه هفته، بازار خودرو رنگ آرامش را دید و قیمت محصولات به یک ثبات نسبی رسید.

در نامهای خطاب به سازمان حمایت و ضیغمی؛ مدیر پروژه واردات خودرو نوشته شد؛ هادی سلیمانی ملکان، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درخواست کرده است با توجه به اینکه شرکتهای واردکننده دو مرتبه خودروها را در سامانه عرضه کردهاند و برخی خودروها متقاضی خرید ندارند اجازه دهند تا شرکتها به صورت مستقل و خارج از سامانه اجازه فروش خودروهای بدون متقاضی را داشته باشند.

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک، در شش ماهه اول سالجاری ۲۵ هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است.

در سالهای گذشته، برای خرید خودروهای داخلی از شرکتهایی مانند ایرانخودرو و سایپا، متقاضیان ملزم بودند مبلغی را به عنوان «پیشپرداخت» در حساب وکالتی خود بلوکه کنند. این مبلغ معمولاً بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود و تا زمان قرعهکشی یا نهایی شدن تخصیص خودرو، قابل برداشت نبود. هدف از این روش، اطمینان از توان مالی متقاضیان و جلوگیری از ثبتنامهای غیرواقعی بود.

سرپرست دفتر صنایع خودرو، نیرو محرکه و حمل و نقل وزارت صمت برداشتن شرط سپرده بلوکه شده در پیشفروش خودرو را دلیل افزایش متقاضیان و ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو اعلام کرد.

انگار واردات خودروی ایرانیان مقیم خارج از کشور طلسم شده بود و مدتهاست روش واردات خودرو توسط ایرانیان که اتفاقا مجوز آن نیز صادر شده بود در هالهای از ابهام قرار داشت.

روز گذشته مدیرعامل یکی از شرکتهای خودروساز خصوصی، نامهای به مسعود پزشکیان رئیسجمهوری ایران نوشت و درباره روند فعلی صنعت خودرو هشدار داد. طبق این نامه رسمی که در فضای مجازی وایرال شده است؛ دلیل نوشتن آن، هشدار درباره ورشکستگی صنعت خودرو اعلام شده است.