
سامانه فروش خودروهای وارداتی آغاز به کار کرده است. متقاضیان ۵۰۰ میلیون تومان پول در بانکهایی که اعلام شد بلوکه میکنند و بعد میتوانند در سامانه، سه مدل خودرو ثبتنام کنند. اما روند استقبال از این دوره سامانه به چه شکل است؟

بانک صادرات ایران امکان وکالتیکردن حساب با حداقل مانده ۵۰۰ میلیون تومان را برای ثبتنام خودروهای وارداتی از طریق سایت https://vekalati.bsi.ir و اپلیکیشن «سپینو» بهصورت غیرحضوری و تنها با چند کلیک فراهم کرده است.

در هفتهای که گذشت حامد عاملی سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت در گفتوگو با «ایران» اعلام کرد: در هفته پیش رو منتظر باز شدن سامانه خودروهای وارداتی و عرضه این خودروها باشید.

با توجه به تداوم اختلاف نظرها و ناهماهنگی بین نهادهای تصمیمگیر، به نظر میرسد تا زمان بازنگری در نحوه قیمتگذاری و سازوکار عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، خبری از فروش این خودروها نخواهد بود.

آخرین عرضه خودروهای وارداتی به اسفند ۱۴۰۳ بازمیگردد و بعد از آن دیگر سامانه فروش خودروهای وارداتی باز نشد.

در روزهای اخیر، بازار خودروهای وارداتی شاهد کاهش محسوس قیمت بوده است، اما کارشناسان بر این باورند که این تغییرات به معنای ریزش قیمتها نیست.

در حالیکه ایران با اعمال تعرفههای چندلایه به دنبال حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز است، ترکیه با تعرفه صفر برای اروپا و عربستان با پایینترین موانع تعرفهای در منطقه، رویکردهایی متضاد برگزیدهاند؛ بررسی این سه الگو، رابطه میان تعرفه، رقابتپذیری و کیفیت خودرو را نمایان میسازد.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از گمرک خواست فهرست واردکنندگانی که به دلیل تغییر تعرفه واردات خودرو قرار است اضافه پرداختی آنها مسترد شود، برای جلوگیری از تحمیل هزینه های مازاد به مصرف کنندگان نهایی به این سازمان اعلام شود.

گمرک ایران در بخشنامهای مکلف شد تا بر اساس آیین نامه اجرایی حقوق ورودی واردات خودرو سواری در سال ۱۴۰۴ و جلوگیری از تحمیل هزینههای مازاد به مصرف کنندگان، اقدام به اصلاح و محاسبه گمرکی و بازگرداندن (استرداد) مابه التفاوت وجوه به شرکتهای واردکننده کند.

عزم دولت مسعود پزشکیان بر ادامه واردات خودرو است. ماجرایی که در همه مناظرههای انتخاباتی، رئیسجمهوری به آن اشاره کرد و نشان داد طرفدار ادامه واردات خودرو و اجرای آن به نحو احسن است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از فراهم شدن امکان واردات خودروهای با حداکثر پنج سال ساخت و نیز خودروهای غیر آمریکایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی از خارج کشور به مناطق آزاد تجاری-صنعتی خبر داد.

داستان ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی به سال ۱۳۹۱ یا ۲۰۱۳ بازمیگردد. ابتدا در ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، نوبخت سخنگوی دولت وقت اعلام کرد دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی را ممنوع کرده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آخرین وضعیت آییننامه واردات خودرو از اعلام تعرفههای واردات خودرو به گمرک خبر داد.

سود بازرگانی انواع خودروهای بنزینی وارداتی و همچنین انواع خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی در ۱۴۰۴ اصلاح شد.

واردات خودروهای پلاک اروند پس از چند سال وقفه دوباره آغاز شد.

در میانه جنگ و اواخر خردادماه، دولت تکلیف تعرفه واردات خودروهای سواری بنزینی و برقی را مشخص کرد. در بخشنامه رسمی گمرک و آییننامه واردات دولت، سهم تعرفه خودروهای تمامبرقی بهطور رسمی ۴ درصد تعیین شده است.

بازار خودروهای وارداتی با اینکه افزایش ۴۰ درصدی قیمت ها را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اما به دلیل کاهش تقاضا و ثبات نسبی ایجاد شده در نرخ ها در بازار غیررسمی ارز همچنان در رکود است.

با گذشت یکسال از آغاز به کار دولت چهاردهم اجرایی شدن وعده خصوصی ساز ی صنایع خودروسازی و تسهیل واردات خودرو را میتوان از جمله موفقیتهای این دولت در بازار خودرو دانست.

در هفتههای اخیر طبق آییننامه واردات در سال جدید، حدود ۹۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی به کشور خواهد آمد؛ روندی که تأثیر مثبت روی بازار خواهد داشت.

دولت، آییننامه اجرایی واردات خودروهای سواری قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور را ابلاغ کرد.