
شروع دیگر شعر
نیما یوشیج (۱۲۷۶-۱۳۳۸)، بهعنوان بنیانگذار شعر نو فارسی، نقطه عطفی در تاریخ ادبیات ایران محسوب میشود.

نیما یوشیج (۱۲۷۶-۱۳۳۸)، بهعنوان بنیانگذار شعر نو فارسی، نقطه عطفی در تاریخ ادبیات ایران محسوب میشود.

مهدی اخوان ثالث هنگام بحث درباره شعر نیما متذکر میشود که مادرِ تمام بدعتها و بدایعِ نیما یوشیج در وزنی نهفته است که او برای ما به ارمغان آورده و امروزه آن را وزن نیمایی میخوانیم. به نظر بنده او حقیقت را گفته، اما نه تمام حقیقت را! او از نکتهای غفلت کرده که شرح آن محتاج توضیحی است.

بارها از من پرسیدهاند که بسترهای نوپدید نمایش(Platform) تا چه اندازه میتوانند به کشف و معرفی استعدادهای جدید در عرصه فیلمسازی و بازیگری کمک کنند؟

نمایشگاه نقاشی از سه هنرمند تأثیرگذار در هنر مدرن با عنوان زمزمههای پارسی با نمایش ۸۵ اثر نقاشی در گالری هنری آریان(pars place)در ایالت ویرجینیای آمریکا برگزار شد.

وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به تدوین برنامههای جامع حمایتی و ایجاد بانک اطلاعاتی برای توانمندسازی هنرمندان صنایعدستی گفت: تسهیلات کمبهره و گسترش بازار فروش، محور و اولویت برنامههای توسعه این حوزه است.

نماز باران به امامت آیتالله دینپرور، روز جمعه (۲۳ آبان) ساعت ۱۵ در آستان مقدس امامزاده صالح تجریش برگزار میشود.

بزرگترین لیگ بینالمللی تولید و انتشار محتوای رسانهای کشور؛ «جام رسانه امید» از ۲۷ آبان آغاز میشود

آیا سرنوشت را میسازیم یا در آن غوطهور میشویم؟ آیا آنچه هستیم، حاصل انتخابهای ماست یا زاییدهی نیروهایی بیرون از ما؟ «لوگوپاتی» پاسخی نو به این پرسشهاست؛ نه با تکرار گزارههای روانشناسانهی مرسوم، بلکه با احیای گفتوگوی درونیای که سرنوشت را بازمینویسد. این کتاب به ما میآموزد که آزادی ما نه امتیازی از پیشداده، بلکه مسئولیتی عمیق است: مسئول معنابخشی به زندگی، مسئول ساختن آنچه میخواهیم باشیم، نه آنچه جهان از ما میسازد. با رویکردی فلسفی و تربیتی، نویسنده ما را به سفری درونی فرامیخواند؛ جایی که واژگان، تبدیل به ابزار دگرگونی میشوند و صدای درونی، معماری نوینی از آینده میسازد. اگر جرأت گفتوگو با خود را داری، اگر از تکرار خویشتن خستهای، اگر در پی معنایی عمیقتر برای زندگی هستی، این کتاب را به مثابه آینهای بخوان... آینهای که در آن، خودِ آیندهات را خواهی شناخت.

تغییر و تحول در احکام و فتواهای فقهی و شکلگیری ایدههای سیاسی در طول تاریخ، پدیدهای پیچیده و چند وجهی است که صرفاً ناشی از یک فرآیند درونفقهی نیست.

در خزان کرونازده سال ۹۹ در میان انزوایی که جهان را درنوردیده بود، فضای مجازی، آخرین پل ارتباطی من با استاد فیرحی بود. ترجمه کتاب «خدا، لاک و برابری» اثر جرمی والدرون را به تازگی به پایان برده و نسخه نهایی را برای ایشان فرستاده بودم. با اشتیاق در انتظار بودم تا نظر نهایی استاد را بشنوم ؛ همان استادی که سالها پیش تأکید و اصرارش، بار مسئولیت این ترجمه را بر دوشم نهاد.

میرزای نائینی به رغم آنکه در جریان عملی مشروطه شخصیت درجه اولی محسوب نمیشد، اما به لحاظ صورتبندی نظری مشروطه شخصیتی دارای اهمیت است. علمایی تراز اول مشروطه را باید همان علمای ثلاث یعنی محمدکاظم خراسانی، میرزا حسین خلیلی تهرانی و عبدالله مازندرانی دانست. اما میرزای نائینی، خاصه برای معاصرین، اهمیتی بیش از اهمیت جایگاه تاریخیاش یافت. در این میان، مرحوم دکتر فیرحی توجهی ویژه به اهمیت نظری میرزای نائینی داشت و همین نگره، یکی از بسترهای اختلاف فکری او با استادش مرحوم جواد طباطبایی شد.

هر سال دو بار و به فاصله یکماه حسرت فقدان دکتر داود فیرحی، استاد فقید دانشگاه تهران و تلاش فکری او که ناتمام ماند برای شاگردانش و اهالی علوم سیاسی ایران تازه میشود. یکبار در آغاز بازگشایی دانشگاهها و راهروها و کلاسهایی که وجود او را کم دارد و بار دیگر در آبان که خاطره تلخ درگذشت نابهنگامش بار دیگر زنده میشود. او استادی با اخلاق و متواضع بود و یکی از معدود متفکرانی به شمار میآمد که میان نهاد دین و عرصه سیاست پلی علمی و عقلانی ساخت و با نگاهی ژرف و روشمند میکوشید نشان دهد میتوان از درون سنت به گفتوگویی بازاندیشانه با دنیای جدید رسید، بیآنکه به دام تعصب گرفتار شد.

پنج سال از درگذشت دکتر داود فیرحی، استاد برجسته علومسیاسی دانشگاه تهران، میگذرد؛ اندیشمندی که کوشید با نگاهی تازه به میراث فقهی، از دل سنت اسلامی راهی به سوی مفاهیم مدرن بگشاید.

دکتر داود فیرحی پژوهشگر مهم اندیشه سیاسی اسلام تلاشِ فکری خود را مصروفِ بررسی تحولاتِ سیاست یا امر سیاسی و توابعِ آن از جمله پدیده دولت از صدر اسلام (با نگارش دو کتاب «نظام سیاسی و دولت در اسلام» و «تاریخ تحول دولت در اسلام») تا دوره جمهوری اسلامی (با نگارش آثاری چون «فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومتداری و فقه حکومت اسلامی» و «دولت مدرن و بحران قانون: چالش قانون و شریعت در ایران معاصر») کرد.

همایون ارشادی در حافظه سینمای ایران با دو چهره ماندگار زنده است: مردی تنها در دل سکوت و اندیشه؛ در فیلم درخت گلابی و در طعم گیلاس. دو نقش، دو جهان متفاوت اما بهغایت همخون؛ انسانی خسته از جهان، از خویش، از تاریخ و از تکرار شکستهایی که نام دیگرشان تجربه است.

خبر کوتاه و غم انگیز بود. همایون ارشادی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت.

رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر حج و عمره عربستان سعودی، توافقنامه برگزاری حج تمتع سال ۱۴۰۵ را امضا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه اعضای هیئت علمی سیوسومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

نشست خبری نهمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز سهشنبه ۲۰ آبان در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد.

نویسنده، پژوهشگر و روزنامهنگار پیشکسوت شیرازی امروز سهشنبه در سن ۸۸ سالگی درگذشت.