آخرین اخبار سیاست
سجادپور: هیچ منطقه‌ای قابل مهندسی نیست؛ روایت‌ها و ساختارها در حال تغییرند

نظام بین‌الملل در گذار؛ از هژمونی تا روایت‌های ملی؛

سجادپور: هیچ منطقه‌ای قابل مهندسی نیست؛ روایت‌ها و ساختارها در حال تغییرند

استاد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه ایران با تأکید بر پویایی ساختارهای بین‌المللی، از پایان دوران هژمونی کامل سخن گفت و تصریح کرد که هیچ منطقه‌ای در جهان قابل مهندسی نیست. او با اشاره به تحولات پس از هفت اکتبر، نادیده گرفتن فلسطینی‌ها را ناممکن دانست و از بحران مشروعیت شورای امنیت و شخصی‌سازی قدرت در سیاست خارجی آمریکا انتقاد کرد.

دعوت ایران به گفت‌وگوی مستند در برابر نمایش سیاسی لهستان

تهران در برابر اتهامات پهپادی غرب، بر تعامل عقلانی و احترام متقابل تأکید کرد

دعوت ایران به گفت‌وگوی مستند در برابر نمایش سیاسی لهستان

کشورهای غربی با محوریت اوکراین، ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کرده‌اند، تهران با رد این ادعاها، بر مشروعیت همکاری‌های نظامی‌اش با روسیه تأکید کرده و خواستار گفت‌وگو بر پایه اسناد و شواهد شده است. در تازه‌ترین واکنش، وزیر خارجه لهستان پهپادی را به‌عنوان مدرک علیه ایران معرفی کرد؛ اقدامی که با پاسخ دیپلماتیک و دعوت به گفت‌وگوی مستند از سوی مقامات ایرانی همراه شد.

کلمه اسنپ بک در برجام نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه؛

کلمه اسنپ بک در برجام نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کلمه اسنپ بک در برجام نیست و یک اصطلاحی است که تراشیده‌اند تا در صورت نقض عهد، طرف مقابل بتواند در یک پروسه‌ای ساز و کار حل و فصل اختلاف را فعال کند و به بازگرداندن قطعنامه‌ها برسد.

قانون، میراث گسست مشروطه: آیا تداوم مسائل تاریخی، توسعه را به حاشیه رانده است؟

ریشهٔ معضل قانون در ایران: از گسست مشروطه تا غیاب فلسفهٔ سیاسی؛

قانون، میراث گسست مشروطه: آیا تداوم مسائل تاریخی، توسعه را به حاشیه رانده است؟

«اینکه چرا «قانون» در ایران همچنان به جای راه‌حل، خود به یک مسئلهٔ مزمن تبدیل شده است، ریشه در یک خلأ بنیادین دارد: عدم تعریف صحیح فلسفهٔ قانون، یعنی تبیین ماهیت و نسبت قانون با جامعه. این مسئله، میراثی از گسست‌های فکری است که از دورهٔ مشروطه آغاز شده و باعث شده است جامعهٔ ما نه کاملاً به گذشته پیوند بخورد و نه خود را از آن جدا سازد.

نقض تعهد یا تغییر بنیادین اوضاع

دو مسیر حقوقی ایران برای پایان دادن به برجام؛

نقض تعهد یا تغییر بنیادین اوضاع

«در مواجهه با تلاش تروئیکای اروپایی برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه پس از تعلیق تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران دو استدلال حقوقی قوی در اختیار دارد که می‌تواند برجام را پیش از موعد مقرر (۱۸ اکتبر) خاتمه‌یافته اعلام کند. استدلال اول، عدم مشروعیت تروئیکا برای استفاده از مکانیسم ماشه است، زیرا آن‌ها خود در اجرای تعهداتشان حسن نیت نداشته‌اند.

از اجماع در شورا تا مسئولیت‌پذیری جمعی؛ انتخابات تناسبی چگونه جنجال‌ها را کم می‌کند؟

وفاق ملی، ثمره منطقی الگوی جدید انتخاباتی

از اجماع در شورا تا مسئولیت‌پذیری جمعی؛ انتخابات تناسبی چگونه جنجال‌ها را کم می‌کند؟

«انتخابات تناسبی، نه تنها راهکاری برای افزایش مشارکت و تضمین حقوق مدنی شهروندان است، بلکه پشتوانهٔ حقوقی محکمی برای ایدهٔ “وفاق ملی” است که مسعود پزشکیان آن را در دولت چهاردهم پیاده کرد.

پیام روشن تهران و بغداد؛ توافق امنیتی باید بدون استثناء اجرا شود

دیدار مقام‌های عالی‌رتبه نظامی ایران و عراق؛

پیام روشن تهران و بغداد؛ توافق امنیتی باید بدون استثناء اجرا شود

در دیدار «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی دولت عراق با امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، دو طرف بر تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی تهران و بغداد تأکید کردند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به «برادری عمیق دو ملت ایران و عراق» خواستار اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان دو کشور شد

پارلمان‌ها، محور اصلاح نظم ناعادلانه اقتصاد جهانی هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

پارلمان‌ها، محور اصلاح نظم ناعادلانه اقتصاد جهانی هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تعرفه‌های تلافی‌جویانه و گسترش فرار مالیاتی شرکت‌های فراملی را موجب اخلال در نظم عادلانه تجارت جهانی عنوان کرد و گفت: پارلمان‌ها باید به عنوان صدای عدالت اقتصادی و همبستگی جهانی، نقشی فعال برای تجارت عادلانه و پایدار ایفا کنند.

قوانین متروک و سنجش قابلیت اجرا

قوانین متروک و سنجش قابلیت اجرا

کامبیز نوروزی_ حقوقدان در یادداشتی نوشت: به قانونی متروک گفته می‌شود که اگر چه از نظر حقوقی همچنان معتبر  است، اما در عمل اجرا نمی‌شود. مهم‌ترین علت به وجودآمدن پدیده‌ قانون متروک، بی‌توجهی قانونگذار به واقعیت‌های اجتماعی و نادیده انگاشتن این پرسش است که آیا جامعه قانون وضع شده را خواهد پذیرفت یا خیر.

قوانین متروک و نظم خودجوش جامعه

قوانین متروک و نظم خودجوش جامعه

فرشید فرحناکیان_ حقوقدان در یادداشتی نوشت: در نظام‌های حقوقی همیشه قوانینی وجود دارند که اگرچه رسماً لغو نشده‌اند؛ اما در عمل از سوی نهادهای اجرایی و قضایی کنار گذاشته شده اند. این قوانین که به آن‌ها «قوانین متروک» گفته می‌شود، به لحاظ شکلی همچنان معتبرند؛ اما از نظر اجتماعی و کارکردی از حیات ساقط شده‌اند.

در قانونگذاری باید به عرف جامعه توجه شود

عثمان سالاری عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌وگو با «ایران»؛

در قانونگذاری باید به عرف جامعه توجه شود

عضو کمیسیون حقوقی مجلس، علت متروک شدن بسیاری از قوانین را ناهماهنگی آن‌ها با عرف و واقعیت‌های جامعه می‌داند و تأکید می‌کند نبود حقوقدانان حرفه‌ای در فرآیند قانونگذاری، یکی از دلایل ساختاری ناکارآمدی قوانین و بی‌اثر شدن آن‌ها در اجراست.

چرا قوانین متروک می‌شوند؟

«ایران» به بحث گذاشت

چرا قوانین متروک می‌شوند؟

چندی پیش عزت‌الله ضرغامی چهره باسابقه جریان اصولگرایی در یادداشتی برای روزنامه ایران، مفهوم «قانون متروک» را برای برخی قوانین به کار برد.

عبور خاورمیانه از عصر بلوک‌بندی‌های کلاسیک

سید محمدکاظم سجادپور، استاد روابط بین‌الملل، در گفت‌و‌گویی تفصیلی با «ایران» به واکاوی ساختارهای در حال تغییر و پویایی‌های سیال نظام بین‌الملل پرداخت

عبور خاورمیانه از عصر بلوک‌بندی‌های کلاسیک

از همان اولین روزهای جنگ اوکراین در زمستان ۲۰۲۲، جهان دیگر همان جهان سابق نبود. قواعدی که تا پیش از آن بر روابط میان قدرت‌های بزرگ حاکم بود، ناگهان رنگ باخت و نظام بین‌الملل به صحنه‌ای از رقابت‌های شتاب‌گرفته و بی‌پایان بدل شد؛ رقابتی که از انباشت تاریخی تضادها و جابه‌جایی‌های تدریجی در موازنه قدرت سر برآورده بود. در این میان، پرسش بزرگ‌تر آن است که آیا ما در عصر فروپاشی نظم پیشین به سر می‌بریم یا در میانه تولد نظمی تازه‌ایم که هنوز قواعدش شکل نگرفته است؟

لهستان در دام نمایش اسرائیلی

جدال لفظی دیپلماتیک تهران و ورشو درباره اتهام‌زنی غرب پیرامون پهپادهای ایرانی ادامه دارد

لهستان در دام نمایش اسرائیلی

توصیه سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در قالب یک پیام رسمی به همتای لهستانی‌اش، نقطه آغاز جریان تازه‌ای در روابط تهران–ورشو شد. عراقچی در شبکه اجتماعی «ایکس» خطاب به «رادوسلاو سیکورسکی» نوشت: «من شما را به گفت‌وگوی مستدل و تبادل اسناد دعوت کردم؛ گریز از پاسخگویی، تکرار ادعاهای بی‌پایه و اظهارات مداخله‌جویانه مشکلی را حل نمی‌کند.»

رابطه حقوقی توسل به فعال‌سازی اسنپ‌بک و خاتمه برجام

رابطه حقوقی توسل به فعال‌سازی اسنپ‌بک و خاتمه برجام

علی مسعودیان، پژوهشگر حقوق بین‌الملل در یاداشتی در روزنامه ایران نوشت: تقارن زمانی تقریبی تصمیم‌گیری شورای امنیت در فعال‌سازی مکانیسم ماشه و خاتمه مهلت ۱۰ ساله قطعنامه ۲۲۳۱ بر پیچیدگی حقوقی تفکیک دو ساز و کار مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام می‌افزاید.

نسبت سیاست‌گذاری و داده‌محوری

نسبت سیاست‌گذاری و داده‌محوری

میثم ملکشاه؛ پژوهشگر در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: نسبت آمارها با سازوکارهای تصمیم‌گیری چیست؟ بر مبنای نظریه‌های جدید توسعه، به ویژه رویکرد «پی.دی.آی.ای» که «اندروز، پریچت و وولکاک» تشریح کردند، مبنای سیاست‌گذاری شواهدمحوری است.

انتخابات تناسبی، پشتوانه حقوقی وفاق ملی

انتخابات تناسبی، پشتوانه حقوقی وفاق ملی

ابراهیم بهشتی،معاون سردبیر ایران در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: برای اولین بار قرار است انتخابات تناسبی در ایران برگزار شود. نمایندگی تناسبی نوعی نظام انتخاباتی مرتبط با سیستم‌های سیاسی حزبی است که در آن هر حزب یا لیست انتخاباتی به میزان تعداد آرایی که کسب می‌کند، صاحب کرسی‌های پارلمان می‌شود.