معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر این که بایستی در کنار نداشته ها و مشکلات موجود در حوزه زنان به داشته و توانمندیها هم اشاره کرد گفت: ۲۴ درصد اختراعات کشور توسط زنان ثبت شده که این در حالی است که میانگین جهانی ثبت اختراعات توسط زنان بین ۱۴ تا ۱۷ درصد است و این مایه افتخار ماست.
دکتر احمد لاشین، استاد مطالعات ایران در دانشگاه عینالشمس مصر در یادداشتی نوشت: استعفای میخائیل بوگدانوف، دیپلمات باسابقه روس، لحظهای تعیینکننده در مسیر سیاست خارجی روسیه، بویژه در قبال خاورمیانه به شمار میرود. نام او سالها با دیپلماسی دقیق، منعطف و واقعگرایانه مسکو در منطقه گره خورده بود. از قاهره تا تلآویو، از بیروت تا صنعا، بوگدانوف صرفاً حامل پیامهای کرملین نبود؛ بلکه اغلب نقش معمار و مذاکرهکنندهای کلیدی را ایفا میکرد که در شکلدهی مواضع روسیه و برقراری توازنهای حساس منطقهای نقشآفرین بود.
یک نشریه بینالمللی درباره فعال سازی مکانیستم بازگشت خودکار تحریمها یا اسنپ بک، مینویسد که موانع متعددی بر سر راه بازگرداندن تحریم ها علیه ایران تحت مکانیسم اسنپ بک وجود دارد و در صورت عدم فعال شدن آن، غرب در اعمال تحریم های جدید علیه ایران دچار مشکل جدی می شود.
آلبرت ناریشکین، رئیس اندیشکده خاورمیانه در دانشگاه روابط بینالملل وزارت خارجه روسیه در یادداشتی نوشت: میخائیل لئونیدوویچ بوگدانوف، که بیش از پنجاه سال تجربه دیپلماتیک در حوزه خاورمیانه دارد، از جمله دیپلماتهای برجسته شوروی و روسیه به شمار میرود و در میان همکاران و همراهان خود از اعتبار بیتزلزلی برخوردار است.
جهانگیر کرمی؛ استاد دانشگاه تهران در یادداشتی نوشت: تغییر اصلی در رویکرد روسیه به خاورمیانه نه با کنار رفتن بوگدانف، بلکه از سال ۲۰۲۲ و در سایه جنگ اوکراین آغاز شد.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامههای این سازمان در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، گفت: ایران در شرایط حساس با بحران جدی تامین کالاهای اساسی مواجه نخواهد شد.
ایران» به بهانه برکناری بوگدانوف، معمار سیاست خاورمیانهای روسیه گزارش می دهد
برکناری میخائیل بوگدانوف، دیپلمات کهنهکار و معمار سیاست خاورمیانهای روسیه از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موجی از تحلیلها درباره تغییر احتمالی رویکرد کرملین در منطقه به دنبال داشت.
با حمله رژیم صهیونیستی به نقاط مختلف کشور، برخلاف برخی برآوردها و پیشبینیها، آنچه رخ داد نه کنشگری مردم علیه حکومت، بلکه شکلگیری نوعی انسجام و اتحاد ملی در برابر دشمن خارجی بود؛ انسجامی که حول محور «ایران» شکل گرفت و طیف گستردهای از جامعه، از حامیان نظام و اقشار مختلف مردم گرفته تا منتقدان داخلی، هنرمندان و حتی برخی فعالان اپوزیسیون خارج از کشور، در آن مشارکت داشتند. این وحدت و همدلی به نقطه اتکایی برای دفاع از کشور تبدیل شد.
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه در دولت سیزدهم در یادداشتی نوشت: در روزهای اخیر نشانههای آشکاری از اجماع قوای سهگانه بر سر اصل مذاکره با اقتدار به چشم میخورد. این همراستایی کمسابقه، حاکی از چرخشی در گفتمان سیاسی کشور است؛ چرخشی که میتواند به آغاز مرحلهای تازه از دیپلماسی با پشتوانه وحدت داخلی منجر شود.
غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی نوشت: حمله رژیم صهیونیستی به ایران نه تنها به هدف اعلامی آن مبنی بر تضعیف نظام جمهوری اسلامی نینجامید، بلکه موجب شکلگیری یکی از گستردهترین موجهای انسجام در سالهای اخیر در داخل کشور شد. هدف اولیه دشمن، ایجاد فروپاشی داخلی بود. اتکای رژیم صهیونیستی و حامیان غربیاش به تصویری غیرواقعی از جامعه ایران در فضای مجازی، آنان را دچار خطای راهبردی کرد.
سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیهای، زمان آغاز فرآیند برگزاری و حضور داوطلبان در جلسه دومین نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور را اعلام کرد.
بزرگان نظام از قطبی سازی های پیشا جنگ عبور کرده اند
با گذشت دو هفته از جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، یک پدیده یا تحول در صحنه سیاست داخلی ایران قابل شناسایی و ردیابی است؛ شکلگیری اجماعی از ایران خواهان حول منافع ملی که مصلحت کشور را بالاتر از هرچیزی قرار میدهند.
بر اساس نقشههای سازمان هواشناسی طی روزهای آینده بخشهایی از مرکز، جنوب و ارتفاعات کشور با افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق مواجه خواهند بود. در برخی مناطق نیز گردوخاک موجب کاهش کیفیت هوا خواهد شد.
۴ کالای فرش، خاویار، پسته و زعفران ایرانی چه شرایطی در بازار جهانی دارند؟
بیش از یک قرن است که چهار کالای متفاوت و حتی میتوان گفت تا حدودی «لاکچری» را با نام «ایران» میشناسند. در واقع چهار کالاست که در این مدت زمان طولانی، مربع صادرات «سنتی» ایران را تشکیل دادهاند: خاویار، فرش، زعفران و پسته. البته نفت و مشتقات آن، همواره از مهمترین بخشهای صادراتی ایران بودهاند، اما «مربع سنتی» در طول یک قرن گذشته دستنخورده مانده و همچنان به نوعی «برند» ایران است. این محصولات به دلیل کیفیت و ویژگیهای منحصربهفردی که دارند، در بازارهای جهانی شناخته شده هستند که همین امر موجب شده متقاضیان قابلتوجهی نیز در بازارهای جهانی داشته باشند.