با انتشار فراخوان تشکیل ارکستر سازهای ایرانی و اعلام اسامی نوازندگان منتخب، امید تازهای در میان هنرمندان شکل گرفت؛ اما به گفته سلمان سالک ـ رهبر ارکستر «مهربانی» ـ تجربه سالهای گذشته نشان داده است که بدون حمایت مالی پایدار و مدیریت هنری ثابت، این ارکستر نیز سرنوشتی مشابه دو ارکستر دولتی دیگر خواهد داشت و پس از چند اجرا به بنبست میرسد.
روزگاری سفر کردن به معنای اقامت در هتلها یا خانههای اقوام بود، اما حالا چرخهای صنعت گردشگری در ایران به سمت خانههای متحرک و خودروهای آفرود میچرخند و تعریف جدیدی از ماجراجویی را به کام ایرانیان و حتی خارجیها میریزد. از کمپرهای مجهز به پیانو گرفته تا آفرودهای ساخت ایران که از کوه و رودخانه عبور میکنند.
عضو اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در گفتوگو با «ایران»:
در جوامع امروز، بیش از هر زمان دیگری روشن شده است که پیشرفت تنها محصول سیاستگذاری دولتی یا تلاشهای فردی نیست. آنچه میتواند شکافهای اقتصادی و اجتماعی را پر کند و همبستگی ملی را استوار سازد، خیر جمعی است؛ همان نیرویی که از دل مردم برمیخیزد، با سرمایههای مادی و معنوی آنان تغذیه میشود و در نهایت به نفع همه جامعه ثمر میدهد.
کتاب «جستوجوگر بیپروا»، گفتوگوی امیر سقراطی با سعید شهلاپور، نقاش و مجسمهساز توسط انتشارات «خط و طرح» منتشر شده است. این انتشارات با هدف معرفی چهرههای مؤثر تاریخ فرهنگ و هنر ایران و رویدادهای جریانساز عرصه فرهنگ، پیش از این نیز کتاب دیگری در شناساندن هنرمند مجسمهساز مرتضی نعمتالهی با عنوان «پرسهزنی در سکوت شهر» منتشر کرده بود که با استقبال جامعه مجسمهسازان روبهرو شده بود.
تأملی درباره نوشته احمد نادری در خصوص انتقال صندوق فولاد به صندوق کشوری
نکات مطرحشده از سوی دکتر احمد نادری در خصوص انتقال صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری حاوی موارد قابل تأملی است که در پایان، بهتفکیک به بندهای آن پاسخ خواهم داد.
بحث «سینمای ملی» همواره با این پرسش گره خورده که یک فیلم تا چه اندازه میتواند فراتر از روایت شخصی یا محلی، به حافظه جمعی یک ملت خدمت کند. در تاریخ سینما، فیلمهایی که پیرامون جنگها ساخته شدهاند بارها چنین نقشی را ایفا کردهاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پیرامون تحولات اخیر منطقه و رایزنی با واشنگتن درباره کمک به تنشزدایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برادر ما است و حفظ روابط دیرینه با این کشور همسایه از ارکان ثابت سیاست خارجی اسلام آباد است.
سرگذشت فیلم «علت مرگ: نامعلوم» از توقیف تا انتخاب به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در اسکار، خود یک حکایت حکمتآمیز و عبرت آموز است که نشان میدهد یک فیلم خوب حتی اگر در بنبست توقیف و فراز و نشیبهای اکران هم قرار بگیرد بالاخره راه خود را به تماشا و پیروزی باز میکند و به وقت خود نه تنها دیده میشود که قدر میبیند و بر صدر مینشیند.
صادق برقعی در گفتوگو با «ایران» از نمایش «سفید» میگوید
نمایش «سفید» روایتی را روی صحنه به تصویر میکشد که بیش از هرچیز به دنبال فضایی برای ایجاد گفتوگوست. «سفید»، نه صرفاً داستان یک مادر که حافظهاش را از دست داده، بلکه بازتاب خانهای است که هویت تاریخیاش را گم کرده، اتاقهایی که هر ساکن آن، رنگ دلخواه خود را بر دیوارها میخواهد و از همین رو دچار سردرگمی شده است.